Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autobus do Babimostu wozi powietrze? Samorząd: pasażer potrzebuje czasu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Autobus do Babimostu wozi powietrze? Samorząd: pasażer potrzebuje czasu
fot. PPL
Uruchomione w marcu połączenie autobusowe z Gorzowa do lotniska w Babimoście miało poprawić dostępność portu dla północnej części województwa. Po ponad pół roku dane są jednak rozczarowujące – z trasy skorzystało zaledwie 251 pasażerów, a jej utrzymanie kosztowało niemal 580 tys. zł. Samorząd tłumaczy natomiast, że pasażerowie potrzebują czasu, by zmienić przyzwyczajenia.

Nowe połączenie autobusowe z Gorzowa Wielkopolskiego do portu lotniczego Zielona Góra–Babimost, uruchomione w marcu tego roku, miało ułatwić mieszkańcom północnej części regionu dojazd na poranne loty do Warszawy. Jak informował portal Fly4free.pl, powołując się na dane Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, w pierwszych miesiącach frekwencja była znikoma. Z aktualnych danych przekazanych redakcji przez samorząd wynika, że od 10 marca do 30 września 2025 r. z połączenia skorzystało jedynie 251 pasażerów.

Bezsensowna inwestycja?

Bilet kosztuje 15 zł, ale utrzymanie trasy obciąża budżet województwa kwotą 77 tys. zł miesięcznie. Od początku działania do końca września funkcjonowanie linii kosztowało 579,3 tys. zł. Samorząd szacuje, że do końca roku wydatki wyniosą 874,5 tys. zł za 66,6 tys. przejechanych wozokilometrów. Od lipca linia została wydłużona do Zielonej Góry.

Połączenie powstało na wniosek radnych Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego, po spotkaniach z mieszkańcami. Jak wyjaśnia urząd, również decyzja o przedłużeniu trasy do Zielonej Góry została podjęta na wniosek mieszkańców północnej części województwa. Choć marszałek jest organizatorem transportu publicznego w regionie od 2022 r., urząd przyznaje, że wdrożenie nowych połączeń wymaga czasu, zanim pasażerowie zmienią przyzwyczajenia.

– Niskie zainteresowanie może wynikać między innymi ze zbyt krótkiego okresu realizacji przewozu – pasażer potrzebuje czasu, żeby zmienić przyzwyczajenia co do wyboru środka komunikacji i z transportu prywatnego przesiąść się na publiczny transport zbiorowy – wskazuje Urząd Marszałkowski.

Jak dodaje, z doświadczeń na innych liniach finansowanych przez województwo wynika, że z czasem wzrasta liczba pasażerów korzystających z komunikacji autobusowej.

Brak promocji, decyzje po podsumowaniu roku

Pojawiające się w lokalnych mediach zarzuty o braku promocji połączenia w dużej mierze potwierdza sam urząd. Jak informuje, działania promocyjne m.in. w mediach społecznościowych czy lokalnych stronach internetowych leżą po stronie operatora. Zgodnie z umową jego obowiązkiem było jedynie umieszczenie tablic kierunkowych z nazwą i logotypem organizatora na pojazdach. Urząd zapowiada jednak, że w związku z tym, że jest to nowe połączenie, planuje wprowadzić działania promocyjne.

Departament Infrastruktury Transportowej UMWL analizuje obecnie dane dotyczące zapotrzebowania na przewozy. O przyszłości trasy zdecyduje podsumowanie wyników po 2025 roku i dostępny budżet na rok kolejny. Podjęcie decyzji, czy dana linia zostanie uruchomiona od stycznia 2026 r., zależne będzie od podsumowania realizacji przewozów oraz wysokości budżetu.

Samorząd podkreśla też, że linia Gorzów–Babimost jest elementem szerszej strategii poprawy dostępności komunikacyjnej regionu i ma charakter „linii użyteczności publicznej”, które z założenia nie są rentowne, lecz realizują potrzeby społeczne.

Urząd odniósł się również do kwestii dopłat do lotów z Babimostu. Jak wyjaśniono, województwo nie dopłaca do transportu lotniczego, a jedynie prowadzi promocję regionu „poprzez przewoźników lotniczych operujących z lotniska Zielona Góra/Babimost do Warszawy i innych międzynarodowych portów lotniczych” – zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi Komisji Europejskiej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubuskie dopłaci 830 złotych do wczasów w Egipcie

Prawo & Finanse

Lubuskie dopłaci 830 złotych do wczasów w Egipcie

Mateusz Kieruzal 14 czerwca 2025

Lubuskie: LOT za Warszawę otrzyma 14,3 mln złotych

Prawo & Finanse

"Shuttle busy" połączą Kielce z lotniskiem Warszawa-Radom

Komunikacja

"Shuttle busy" połączą Kielce z lotniskiem Warszawa-Radom

Redakcja/przegląd prasy 15 czerwca 2023

Neobus dowiezie pasażerów z Warszawy do lotniska w Radomiu

Komunikacja

Nowa metrolinia połączy Gliwice i Zabrze z lotniskiem Pyrzowice

Komunikacja

Zobacz również:

Lubuskie dopłaci 830 złotych do wczasów w Egipcie

Prawo & Finanse

Lubuskie dopłaci 830 złotych do wczasów w Egipcie

Mateusz Kieruzal 14 czerwca 2025

Lubuskie: LOT za Warszawę otrzyma 14,3 mln złotych

Prawo & Finanse

"Shuttle busy" połączą Kielce z lotniskiem Warszawa-Radom

Komunikacja

"Shuttle busy" połączą Kielce z lotniskiem Warszawa-Radom

Redakcja/przegląd prasy 15 czerwca 2023

Neobus dowiezie pasażerów z Warszawy do lotniska w Radomiu

Komunikacja

Nowa metrolinia połączy Gliwice i Zabrze z lotniskiem Pyrzowice

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij